Pedagogisch beleid BSO

Pedagogisch beleid

Kindercentrum Fluitenkruid BSO is een plek voor kinderen van 4-12 jaar welke naar de vrijeschool Castricum gaan. Wij hebben één groep met maximaal 16 kinderen per dag en zijn gehuisvest binnen de school.

Ons pedagogisch beleid is gebaseerd op de antroposofische visie en sluit aan op de werkwijze van de school, waardoor er voor de kinderen veel herkenbaarheid is.

Wij bieden opvang aan van maandag t/m vrijdag na schooltijd en in de vakanties en tijdens studiedagen vanaf 8.00 uur ’s ochtends. 

Bij Fluitenkruid werken pedagogisch medewerkers (PM’ers) welke affiniteit hebben met de visie en welke willen leren en ontwikkelen binnen alle verschillende aspecten die dit werk met zich meebrengt.

Kindercentrum Fluitenkruid biedt een plek waar kinderen zich geborgen, veilig en welkom voelen. Buitenschoolse opvang is voor het kind vrije tijd, op school moet er veel, bij ons mag er veel. Vrijheid om te spelen, ontdekken en ontwikkelen binnen de duidelijke grenzen die wij aangeven.

Bij Fluitenkruid werken we volgens de antroposofische visie. De inspiratie hiervoor wordt gehaald uit de antroposofie, waarvan Rudolf Steiner (1861 – 1925) de grondlegger is. De antroposofische pedagogiek gaat ervan uit dat ieder kind uniek is, dat het zijn eigen talenten en mogelijkheden heeft meegekregen en dat het de ruimte moet krijgen om deze allemaal te ontwikkelen. Daarom is het belangrijk dat het kind zich op eigen wijze, kracht en tempo kan ontwikkelen.

Daarbij maken we in de ruimte zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke materialen, zoals houten speelgoed, stoffen van katoen, wol of zeide, het werken met wascokrijtjes en potloden, bijenwas en klei. De ruimte is ingericht met natuurlijke rustige kleuren en veel planten. 

Omdat de BSO ook leuk moet zijn voor het kind en we te maken hebben met een diversiteit aan leeftijden en interesses zijn we niet dogmatisch maar wel kritisch in wat we aanbieden. 
Zo hebben we wel lego op de groep; geen natuurlijk materiaal, maar wel een duurzaam product wat jarenlang mee gaat en waar het ene kind zijn rust in vindt en het andere kind zijn creativiteit in kwijt kan. Verder hebben we tal van creatieve materialen, houten blokken, een rusthoek met kussens en schapenvachtjes en ontelbaar veel boeken, spelletjes, een huisje met keukentje en poppen, verkleedkleding, een zandtafel, een boerderij met dieren en diverse voertuigen, een treinbaan en nog veel meer.

Kijk hier voor het hele Pedagogisch Beleid BSO

Share by: